“We zoeken altijd naar de beste, duurste, meest onbereikbare zaken om gelukkig te worden, terwijl je gewoon naar boven kan kijken om te genieten van de blauwe lucht.”



Ik ga direct met de deur in huis vallen; de naam ‘Sepia’ is niet de meest voorliggende naam. Hoe heb je deze bedacht?
Toen ik op zoek was naar een artiestennaam, wou ik eerst en vooral niet mijn eigen naam gebruiken. Omdat mijn teksten vaak melancholisch zijn, wilde ik een naam die dit weerspiegelde. Zoals sommigen misschien weten is ‘sepia’ een kleureffect dat in de fotografie wordt gebruikt. Dat staat eigenlijk symbool voor wat ik maak. Ik kijk niet zwart of wit naar de realiteit, eerder iets daartussen. Het is een soort bril waardoor ik kijk wanneer ik muziek maak. Dan neem ik geen blad voor de mond en kan ik alles zeggen wat er op dat moment van mijn maag moet.

‘Richting’ is een nummer dat je een jaar geleden uitbracht. Een nummer dat over het vinden van jezelf gaat, over de ups en downs. Hoe ervaar jij dat?
De wereld is zo groot en complex dat het vaak moeilijk is voor jonge mensen om hun plaats daarin te vinden. Zeker in de wereld waar we vandaag in leven. Daarover gaat richting eigenlijk. Over het zoeken naar je plaats, je wensen en je dromen. Ikzelf heb het daar ook af en toe moeilijk mee. Ik ben een heel hevige piekeraar, maar ik probeer mezelf nooit in mijn gedachten te verliezen. Van de ups probeer ik altijd extra hard te genieten. In de downs tracht ik altijd de kleine dingen op te zoeken. Die geven vaak meer voldoening dan bijvoorbeeld materiële zaken. We zoeken altijd naar de beste, duurste, meest onbereikbare zaken om gelukkig te worden, terwijl je gewoon naar boven kan kijken om te genieten van de blauwe lucht. Alles heeft zijn charmes, maar je moet ze erkennen en ervoor openstaan.


Je hebt nu drie nummers uitgebracht. Hebben ze alledrie evenveel waarde voor jou of is er toch een nummer waar je meer waarde aan hecht?
Voor mij hebben al mijn nummers dezelfde waarde. Ik maak altijd muziek die ik wil maken en waar ik 100% achter sta. Dat vraagt ook tijd. Volgens mij moet je steeds een frisse blik kunnen werpen op je creatief werk. Soms werk ik een hele dag aan een nieuw nummer, waardoor ik mijn eigen fouten over het hoofd zie. Dan is het meestal goed om het nummer een paar dagen te laten liggen, om er dan met een nieuw paar ogen naar te kunnen kijken en luisteren. Vandaar dat het soms lang duurt vooraleer er nieuwe muziek wordt uitgebracht. Maar als mijn vrienden beginnen te klagen dat het écht tijd wordt, dan steek ik wel altijd een tandje bij (lacht).

Momenteel ben je achttien jaar, wat nog vrij jong is. Waar zie je jezelf binnen vijf jaar?
Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Ieder jaar stel ik doelen voor mezelf, en ik denk dat dat ook gezond is om te doen. Ik heb 2018 mogen afsluiten met hele mooie cijfers. De enige singles die ik uitbracht in 2018, Richting en Diamant, zijn samen goed voor 30.000 streams. Ik doe meer en meer shows en in oktober 2018 was ik nog te gast in een uitverkochte Stadsschouwburg van Sint-Niklaas tijdens de CD-voorstelling van Karree Konfituur. Op een bepaald moment moest ik toch eens in mijn eigen hand knijpen. Voorlopig blijf ik gewoon hard werken en muziek maken. Al besef ik ook dat er vaak wat geluk mee gemoeid is. Toch zal ik ook de komende jaren nieuwe doelen stellen en hopelijk ook bereiken.

‘Tijd’ is je nieuwste nummer. Kan je er iets meer over vertellen?
Het nummer gaat over situaties waarin het einde van de tunnel lastig te zien is. Als je je in zo’n situatie bevindt zoek je vaak naar de eerste en de beste oplossing, maar die werkt in 90% van de gevallen niet. Meestal is tijd geven de beste oplossing: komt tijd, komt raad.
Stiekem is het ook een boodschap voor mezelf, omdat ik helemaal geen geduld heb, haha.

Als laatste, wat zijn de plannen nog? Wat mogen we verwachten in 2019?
2019 is het jaar waarin ik mijn EP zal loslaten op de wereld. De EP beschouw ik een beetje als mijn visitekaartje dat ik wil afgeven aan de mensen. Dat iedereen weet: “Dit is wie ik ben en dit is waarvoor ik sta.” Ik mag er momenteel nog niet veel over kwijt, maar achter de schermen wordt er hard gewerkt.

Sepia’s nieuwe single ‘Tijd’ is vanaf 5 april overal beschikbaar. Wie hem live aan het werk wil zien kan afzakken naar zijn eerstvolgende show op 26 april op de Lodejofeesten te Lochristi. Meer info op www.sepiaofficial.be.  





1 opmerking:

  1. Leuk interview, nu ben ik echt benieuwd naar zijn muziek, ik ga het eens opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen